Tirsdag formiddag var otte tankskibe på vej gennem Hormuzstrædet, mens godt 40 skibe passerede det mandag. Det svarer til omkring en tredjedel af skibstrafikken inden Irankrigen brød ud i slutningen af februar måned.
”Udviklingen afspejler en voksende tiltro til, at Iran vil undlade at angribe passerende skibe”, siger Muyu Xu, senior råolieanalytiker hos analysefirmaet Kpler, ifølge flere medier til nyhedsbureauet Bloomberg.
Nogle skibe sejler fortsat gennem Hormuzstrædet med slukket AIS-signal, men stadig flere tænder deres transpondere.
Mange forsikringsselskaber kræver at skibe udsender AIS-signaler, for at opnå policedækning i tilfælde af ulykker.
Trafikken foregår nu ikke kun ud af strædet, men også ind.
-mauh




